English
Iyyaka-MI: Journal Pendidikan Guru MI
is a peer-reviewed academic journal dedicated to the study and advancement of Islamic Elementary Education (SD/MI). The journal serves as a scholarly platform for researchers, educators, and practitioners to share insights, innovations, and research findings related to both the theoretical foundations and practical applications in the field of elementary education within Islamic contexts.

This journal publishes original research articles, conceptual papers, and reviews that contribute to the development of knowledge, pedagogy, and professional practices in Islamic Elementary Education. By fostering academic exchange and collaboration, Iyyaka-MI aims to enhance the quality of learning and teaching at the elementary level, particularly within Islamic-based educational institutions.

The scope of Iyyaka-MI includes, but is not limited to:

  • Learning strategies in Elementary Education (SD/MI)
  • Curriculum development in Elementary Education (SD/MI)
  • Teacher competence and professional development
  • Counseling and guidance in Elementary Education
  • Media and instructional technology innovations
  • School-based management and educational leadership
  • Assessment and evaluation in Elementary Education
  • Subject-specific studies, including Mathematics, Science, Social Studies, Civics, English, Indonesian Language, Islamic Education, Arts, and Local Content in both State and Islamic Elementary Schools (SD/MI).

All submitted manuscripts are reviewed by at least two independent reviewers to ensure academic quality and integrity. Through its publications, Iyyaka-MI seeks to become a scholarly reference for the development and enrichment of Islamic Elementary Education discourse in Indonesia and beyond.

Indonesia

Iyyaka-MI: Journal Pendidikan Guru MI merupakan jurnal ilmiah yang ditelaah sejawat (peer-reviewed), berfokus pada kajian dan pengembangan Pendidikan Dasar Islam (SD/MI) baik dari perspektif teoretis maupun praktis. Jurnal ini menjadi wadah ilmiah bagi para peneliti, pendidik, dan praktisi untuk berbagi gagasan, inovasi, serta hasil penelitian yang relevan dengan pengembangan pendidikan dasar berbasis nilai-nilai Islam.

Jurnal ini memuat artikel hasil penelitian, kajian konseptual, maupun ulasan yang berkontribusi terhadap pengembangan ilmu pengetahuan, pedagogi, dan praktik profesional dalam Pendidikan Dasar Islam. Melalui publikasinya, Iyyaka-MI berkomitmen untuk memperkuat pertukaran akademik dan kolaborasi guna meningkatkan mutu pembelajaran dan pengajaran di tingkat dasar, khususnya di lembaga pendidikan Islam.

Ruang lingkup kajian Iyyaka-MI meliputi, namun tidak terbatas pada:

  • Strategi pembelajaran di Pendidikan Dasar (SD/MI)
  • Pengembangan kurikulum di Pendidikan Dasar (SD/MI)
  • Kompetensi dan pengembangan profesional guru
  • Bimbingan dan konseling di Pendidikan Dasar
  • Inovasi media dan teknologi pembelajaran
  • Manajemen berbasis sekolah dan kepemimpinan pendidikan
  • Asesmen dan evaluasi dalam Pendidikan Dasar
  • Kajian bidang studi seperti Matematika, IPA, IPS, PPKn, Bahasa Inggris, Bahasa Indonesia, Pendidikan Agama Islam, Seni, dan Muatan Lokal pada SD/MI negeri maupun madrasah ibtidaiyah.

Seluruh naskah yang diterima akan ditelaah oleh minimal dua mitra bestari independen untuk menjamin kualitas dan integritas akademik. Melalui publikasinya, Iyyaka-MI diharapkan menjadi rujukan ilmiah dalam memperkaya wacana dan praktik Pendidikan Dasar Islam di Indonesia dan tingkat internasional.